سند مالکیت

همه ما در در زندگی روزمره خود تابه‌حال حداقل چندین بار نام سند به گوشمان رسیده است. انتقال سند مالکیت مراحلی دارد و ما در موسسه حقوقی حسن بیگدلی قصد داریم شما را با مفهوم سند و مراحلی که لازم است برای بنام زدن سند، انجام دهید، آشنا کنیم.

برای این‌که بتوانیم خانه‌ایی بخریم یا بفروشیم باید طرف مقابلی وجود داشته که با او وارد معامله شویم، که اکثر مواقع افراد برای پیدا کردن طرف معامله به بنگاه ها مراجعه می‌کنند و پیشنهاد ما هم بر این است که در مواردی که به دنبال خانه ایی بودید یا قصد فروش خانه ایی را داشتید سعی کنید در صورت مراجعه به بنگاه‌، حتما به بنگاهی مراجعه کنید که شناختی از مالک بنگاه یا اگر اصلا شناختی از آن ندارید با پرس و جو به یک بنگاه معتبر مراجعه کنید تا دچار مسائل و نتایج ناگوار نشوید. ولی مراجعه به بنگاه تازه شروع کار برای خرید یا فروش خانه است و کارهای اساسی خرید و فروش تازه از این مراحل شروع می‌شود. در بحث خرید یا فروش خانه مهم‌ترین و با ارزش‌ترین چیز، سند است، که در زیر به بررسی آن می‌پردازیم.

سند مالکیت چیست؟

سند برگه ایی است که نشان دهنده مالک بودن شخصی، که نام آن شخص در برگه ذکر شده است، اگر چه ممکن است این برگه در دست انسان دیگری باشد، می‌باشد. یعنی برگه سند نشان دهنده مالک بودن شخصی است که نام او در برگه سند ذکر شده است. برای مثال فرض کنید علی ملکی را می‌خرد ولی در برگه سند نام همسرش زهرا را ذکر می‌کند درحالی که پول ملک را علی داده است و در اینجا صاحب ملک قانونا زهرا است، چون در سند نام زهرا آمده است.

سند مالکیت در کجا و چگونه باید بنام زده شود؟

مهم‌ترین مرحله خرید یا فروش ملک یا بسیاری از اشیا، مرحله انتقال سند آن است. که گاهی زمانبر و خسته کننده و لازم است که در زمان انتقال سند به نکاتی توجه شود تا بعداً باعث مشکلاتی نشود.

اولین جایی که اکثریت مردم برای خرید و فروش ملک خود مراجعه می‌کنند، بنگاه است و در این بنگاه، شخصی واسطه انجام معامله دوطرف معامله می‌شود که در ازای این کار مبلغی دریافت می‌کند که به این مبلغی که توسط بنگاه ها دریافت می‌شود، حق کمیسیون که به‌صورت درصدی از فروشنده و خریدار گرفته می‌شود. ولی چون قانونگذار برای خرید و فروش ملک شرایط ویژه ایی را پیش بینی کرده‌است، تنها با مراجعه به بنگاه ماجرا تمام نمی‌شود، بلکه باید فروشنده با شناسنامه و اصل سند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند تا سند ملک را به‌صورت رسمی به خریدار انتقال دهد.

سند مالکیت موسسه حقوقی حسن بیگدلی

سند رسمی چیست؟ چرا باید اصلا به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنیم؟

معاملات مربوط به گوشی و ماشین و خیلی از وسایل، سختگیریی که قانونگذار نسبت به آنها دارد از معاملات مربوط به ملک به مراتب کمتر است و این برای جلوگیری از کلاهبرداری و بسیاری از جرایم دیگر است. سند در قانون به دو بخش تقسیم می‌شود که یا سند عادی است یا سند رسمی. قدرت و اعتباری که سند رسمی دارد به مراتب بیشتر از سند عادی است.

سند عادی همان مبایعه نامه است که بیشتر اسم آن به گوشمان رسیده است. و وقتی خریدار و فروشنده توسط خودشان یا توسط بنگاه عمل خرید و فروش را انجام می‌دهند، در واقع انتقال با سند عادی رو انجام داده‌اند، یعنی به فرض مثال اگر احمد برای خرید خانه با مراجعه با بنگاه، با علی که فروشنده است وارد معامله بشود و با توافق برسند، در واقع عمل سند عادی را انجام داده اند که بعد از آن حتما باید انتقال در دفتر اسناد رسمی بصورت رسمی سند انجام بگیرد، که اگر فروشنده به این کار تن ندهد، خریدار باید به دادگاه برای این‌که دادگاه فروشنده را الزام کند تا در دفتر اسناد رسمی این کار را انجام دهد، برود.

در واقع عمل انتقال سند رسمی به این خاطر بیشتر اهمیت دارد که ماموری که این کار را انجام می‌دهد، یک مامور دولتی که از جاهای مختلف آمار می‌گیرد که ببیند این ملک مورد معامله قبلا به فروش رفته است یا نه، بدهی به مالیات دارد یا نه، یا مثلا در رهن بانک است یا نه، در حالی که این کارها را در مبایعه نامه به سختی می‌توان استعلام گرفت و کار پر زحمتی است، و پیشنهاد ما این است که اگر زمانی می‌خواستید ملکی بخرید، تا جایی که می‌توانید مستقیما به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید و در آنجا به‌طور رسمی انتقال مالکیت انجام دهید ولی در زمانی که دسترسی به دفتر اسناد رسمی مقدور نبود، به بنگاه معتبر حتما مراجعه کنید. چون در بنگاه کدی با عنوان کد رهگیری به شما داده میشود ک این کد نیز حائز اهمیت است.

کد رهگیری چیست؟

زمانی که ما به بنگاه مراجعه می‌کنیم و بنگاه برای ما طرف معامله پیدا می‌کند و کار خرید و فروش ملک انجام می‌شود، صاحب بنگاه موظف است این کار خرید و فروش را در یک سامانه ایی ثبت کند که این ملک در فلان زمان با فلان قیمت به به شخص مقابل فروخته شد، که این سامانه یک کد ۱۳ رقمی می‌دهد که این کد به طرفین معامله ارسال می‌شود و لازم است که سعی کنیم این کد را همیشه در دسترس داشته باشیم.

ولی این عمل در کجا بدرد ما می‌خورد؟ این کد زمانی به درد ما می‌خورد که زمانی که ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ملکی که قصد خریدش را داریم قبلا فروخته نشده و معامله ایی روی آن صورت نگرفته است، که اگر فروخته میشد حتما در آن سامانه توسط بنگاه ثبت میشد ، ولی عده بدون مراجعه به بنگاه بین خودشان سند عادی تنظیم می‌کنند، که این عمل ریسک بالایی دارد و ممکن است شخصی با این عمل چون خریدار نسبت به خرید و فروش‌های قبلی دسترسی ندارد، اقدام به عمل های مجرمانه و کلاهبردای بکند و یک ملک را به چندین نفر بفروشد.

قولنامه چیست؟

اما در خیلی از موارد در بنگاه‌ها و کلا در معاملات از سند دیگری به نام قولنامه نیز سخن به میان می‌آید که آن را هم بررسی می‌کنیم‌. قولنامه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرفین قصد معامله با یکدیگر را دارند ولی نه در الان بلکه در آینده، یعنی در واقع فروشنده در قولنامه ذکر می‌کند که من ملک را در فلان زمان به خریدار که اسم او در قولنامه ذکر می‌شود خواهم فروخت، و این کار اکثرا بدلیل عدم وجود یکی از شرایط معامله است.

در آینده به وجود می‌آید، به فرض مثال اگر احمد قصد خرید خانه علی را داشته باشد ولی الان پول برای معامله را ندارد که با علی به توافق می‌رسند که علی تا ماه بعد ملک خود را به هیچ شخصی نفروشد تا علی پول آماده کند و آن را بخرد، که این قول نامه در رویه فعلی از اعتبار محکمی برخوردار نیست و تقریبا اگر شخص فروشنده ملک خود را به غیر از شخصی که نام او در قولنامه بفروشد، با مراجعه به دادگاه نیز کاری نمی‌توان کرد.

شما می توانید برای خواندن مطالب بیشتر در مورد پیگیری سند مالکیت، سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت و… از وب‌سایت موسسه حقوقی حسن بیگدلی، وکیل پایه یک دادگستری، دیدن کنید.

Tags: , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست